Sorry for the missing translation! The uploader didn't provide an English description.

Az USA szelleme ─ autókon keresztül

2025-05-28T16:00:00.000Z

Csikós Zsolt autósújság-író tárlatvezetése az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című kiállításon

„A Pálfi György által évek alatt összegyűjtött, elsőre roppant vegyesnek tűnő, de közelebbi vizsgálatra már egyetlen erős gerincre felfűzhető képgyűjtemény fókuszában az USA áll ─ pontosabban mindenféle autók az amerikai tájban, városokban, jellemzően emberek nélkül. Az USA polgárai a nagy távolságok, a régóta meglevő jóléti életforma, a helyi gyalogos- és tömegközlekedés viszonylagos fejletlensége, s az azzal szembeállítható, fejlett ipar miatt mindig is különleges viszonyban voltak a gépkocsival. Mi több, az autó, mint mulandó tárgy, mint pár évente teljesen átalakuló divatszimbólum, mint sok-sok generáció vágyálma, szinte bármilyen, fotón felbukkanó tereptárgynál jobban érzékelteti a kép készítésének idejét, helyének hangulatát, s konkrétan ezeken a képeken ─ az amerikai életérzést, a társadalmi színességet. E láthatatlan, mondandókat, helyeket, időket egybefonó, láthatatlan szálakról mesélek egy órában.” (Csikós Zsolt)

May
28

Schedule

Csikós Zsolt harmincegy éve autósújság-író, tízéves kora óta autófotográfus, autómániás, s általában képivilág-szerető. Dolgozott újságíróként az Autó Magazinnál, fotográfusként és újságíróként a Veterán Autó és Motornál, majd a Totalcarnál tizennégy évig, utána pedig a Speedzone, majd a The Zone autós műsorokat szolgáltató YouTube-csatornáknál lett műsorvezető. De továbbra is ír, fotóz, a Kaáli Autómúzeumban évente párszor tárlatot is vezet.

A fényképezés és az autó már a késő 19. század óta, szinte egyidejű megjelenésüktől fogva elválaszthatatlanok egymástól. A gyors innováció korszakában megszületett automobil forradalmasította a közlekedést, mivel új, eddig soha nem tapasztalt szabadságot és sebességet biztosított az emberek számára. Eközben a fényképezés dinamikus médiummá vált, amely képes volt megragadni a fejlődést és a változást. Pálfi György zseniális és kifinomult gyűjteményéből merítve, ez a figyelemre méltó fotóválogatás bemutatja, hogyan élt párhuzamos életet az autó és a fotográfia a 20. század közepétől napjainkig. A kiállítás feltárja azokat a kulturális, művészeti, társadalmi, mérnöki és formatervezési szempontokat, amelyek meghatározzák az amerikai életmódot.

A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2025 hivatalos programjának része.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – május 28.

A résztvevők száma maximum 35 fő.

A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a tárlatvezetésre szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.

Location

Hungarian House of Photography - Mai Manó House

Mai Manó House – The Hungarian House of Photographers – operates in a studio-house built at the end of 19th century, for the commission of Mai Manó (1855-1917), Imperial and Royal Court Photographer. This special, eight-story neo-renaissance monument is unique in world architecture: we have no knowledge of any other intact turn-of-the-century studiohouse. In addition, it serves its original goal, the case of photography again.

The aim of Mai Manó House is to advance the development of Hungarian photography and raise photography’s national prestige as a distinct form of art.

The institution plays a marked role in the cultural life of Budapest and Hungary, while the organization of exhibitions and programs abroad is getting more and more emphasis within its activities. The reputation of justly world-famous Hungarian photographers of the 20th century offers a great opportunity to regain our old status in the world of photography by the introduction of the generations following those great masters

Listen to it

Similar Events