
Ilyen volt az Inota Focus: Radiance képekben
- Fényművészet
Még nem igazán tértünk magunkhoz az Inota Focus: Radiance esemény mámoros látványvilágából, úgyhogy hoztunk nektek egy fotónaplót, hogy együtt újraélhessük az élményt!

Az Inota harmadik felvonásában – az első fesztivál, majd rave után – ezúttal a fényművészeté volt a főszerep. A művészek interaktív installációkkal, audiovizuális performanszokkal és lehengerlő vizuálokkal, érzések és impulzusok egészen széles skáláján mozgatták meg a látogatókat.
A káprázatos napokból kimerevített pillanatképeket kaptunk el: tartsatok velünk, és ismerjétek meg közelebbről a művészeket, és műveiket!

MAREO
install
PORTÁLOK
Tisztelgés a Duna előtt
A természet hatalmas vásznán egy ragyogó repedés tűnik fel, mint egy fényes, időtlenül lebegő vonal az űrben. Ez a repedés nem csupán híd a valóságon túlra, hanem egy küszöb is, ahol dimenziók találkoznak, fény szűrődik át, és párbeszéd kezdődik a kézzelfogható és a megfoghatatlan között. A Duna, Európa egyik leghosszabb folyója saját vízáramlatával tükrözi ezt a kozmikus repedést.
Ahogy az élet és az energia folytonosan áramlik, úgy halad át a Duna Európa tájain, történeteket fonva és különböző régiókat összekötve, beleértve Magyarországot is. Vize nyugodt és erős, visszatükrözi a repedésen átszűrődő fényt, magával hozva az új horizontok és lehetőségek ígéretét.
Ebben a találkozásban a repedés és a Duna között húzódik az élet metaforája: a fény és energia folyamatos áramlása, ami áthalad idő és tér korlátain. Mi, mint a találkozás tanúi, meghívást kapunk, hogy elmélkedjünk a lét múlandó szépségén, ahol a repedések az ismeretlen felé nyíló kapuk, a folyók pedig szálak, amelyek összekötnek minket az univerzummal.


404 ZERO
vizuál
BLACK SUNDAY
A 404.zero alkotópárosa világszerte ismert audiovizuális produkcióiról, fényinstallációiról és vetítéseiről. Generatív művészetük magas szintű matematikai, programozási és hangtechnikai ismeretekre épül.
Kódolással és moduláris eszközökkel létrehozott digitális alkotásaik túllépik a hagyományos vizuális minták és hangminták határait, egyedi és lenyűgöző műveket létrehozva. Témáik között szerepel a halál, az ismeretlen és a kozmosz, amelyek mentén filozófiai kérdéseket vetnek fel, és elgondolkodtató válaszokat kínálnak.
Kristina és Aleksandr a modern generatív művészet fontos szereplői, alkotásaik pedig új szintre emelik a vizuális és hanghatások szinergiáját.


BORIS ACKET
install
EINDER/WIND
Boris Acket (1988) kortárs művész, zeneszerző és rendező, aki a zene, installációművészet, performansz és film területén megvalósuló multidiszciplináris projektekre specializálódott. Acket kreatív folyamatok vezetőjeként működik, komplex rendszerekben, ahol a művész, a tér és a médium egy egységként kapcsolódik össze.

HELEEN BLANKEN & DANIËL DE BRUIN
install
HELIOTROPE
A HELIOTROPE egy kinetikus installáció, amelyet a növények Nap felé igazodó leveleinek és virágsorainak koncepciója inspirált. Az ötlet az energián, a tropizmuson, az élő organizmusok atomikus mozgásán és a természetben megtalálható pulzáló mozgáson alapszik.
A mechanikusan megtervezett installáció pengéket mozgatva fénysugarakat szór szét, kaotikus, törött képként tükrözve környezetét. Az alkotás párhuzamokat keres a mesterséges és organikus mozgások között, és igyekszik elmosni a határokat. A mű nappalból éjszakába vált, az örökös mozgást megjelenítve.

AUSGANG STUDIO
install
ATEM
Az AUSGANG stúdió az evolúció egy magasabb fokát mutatja be, ahol újra kell gondolnunk a mesterséges életről alkotott elképzeléseinket és a jövőre vonatkozó szükségleteket. A tanulási és alkalmazkodási képesség az AGI és általában a túlélés egyik alapja. Az „ATEM” projekt elmeríti a nézőt a lélegzet filozófiájában, mint az életerő szimbólumában.
Az AUSGANG stúdió alkotói tisztán biológiai, természetes folyamatokat kombinálnak, és azokat egy metafora segítségével gépi tárgyakra ültetik át, ezáltal egyfajta nyugtalanságot, illetve az egység és bizonytalanság kettős érzését keltve a nézőben. Ezeket a szembenálló érzelmeket csatornázza művészetébe a két alkotó, Radovan Dranga és Alex Zelina.

BATTHA GÁSPÁR
install
VÁSZON
A vászon egy festő számára nem csupán fizikai alapanyag, hanem egy kreatív tér, egy kétdimenziós sík, amit a képkeret foglal magába. A festő két dimenzióban alkot, azonban a kép létrejöttét felölelő idő, a folyamat során egymásra kerülő festékrétegek és az emberi fantázia sokszínűsége szerint alakuló kép, mint egy harmadik dimenzió, a pillanat megörökítésének végtelen iterációját teszi lehetővé. Minden egyes ecsetvonás az idő adott szegmensének lenyomata, egyedi és megismételhetetlen.
Ezt a gondolatot ragadja meg a ‘VÁSZON’ c. interaktív installáció, ami egy holografikus vászon, egy képkeret által behatárolt kétdimenziós sík, egy olyan kreatív tér, amelynek részei - egy optikai csalódás révén - csak a néző avagy az alkotó szemében alkotnak egységet. A vásznat megérintve generatív grafikák létrejöttének lehetünk szemtanúi és alkotói, az emberi véletlenszerűség és egy önmagát folyamatosan újraíró algoritmus végtelen folyamatában.


VARGA - PFITZNER - BESNYŐ - KÁLMÁN: BACKLIGHT
install
BLACKLIGHT
A BACKLIGHT a már nem működő Kazántér terét új, művészi perspektívából mutatja be. Ez az elhagyott ipari óriás, amely közel 50 éven át biztosított energiát, most néhány éjszakára újra feléled, de ezúttal nem gőzzel, hanem fénnyel tölti meg a teret.
Az installáció célja, hogy a Kazántér rettenthetetlen jelenlétét és indusztriális eleganciáját a fények játékán keresztül átélhetővé tegye. A fények nem közvetlenül láthatók; helyettük a Kazántér struktúrája kerül a középpontba, ami a fény forrásává is válik... A látvány így az egykori ipari erő és a szerkezet méreteit, formáit emeli ki.
Az installáció felidézi a Kazántér egykori funkcióját, amely nagytisztaságú, magas nyomású gőzt szolgáltatott a turbinákhoz. Az építmény komplex szerkezete - a biztonsági szelepek, az áramoltató berendezések és az ipari elemek új, szimbolikus jelentést nyernek, túlmutatva a puszta mechanikai funkcionalitáson. A BACKLIGHT egy rituálé, amely megidézi a Kazántér múltját és az ipari múlt szellemét, miközben vizuálisan és érzelmileg újraértelmezi azt.
Koncepció: Kálmán Mátyás, Besnyő Dániel; Led tervezés: Czingáli Zoltán; Fény programozás: Varga Balázs; Zeneszerző: Pfitzner Áron; Partner: Centrum Rent, COLLOC Productions


LAFLORART - KARÁCSONY FLÓRA, URBÁN MÁRTON
install
INDUSTRIAL BLOOM
Az "Industrial Bloom" egy olyan installáció ami reprezentálja a múlandóságot és a természet erejét. Az újjászületés és az abból fakadó szépség erőteljes szimbóluma, amely a múlt és jelen, az ipar és a természet ötvözéséből születik. Tanúbizonyságot tesz a természet tartós erejéről, amely visszafoglalja és átalakítja környezetünket, egy pillanatnyi nyugalmat és elmélkedést kínálva mindenkinek, aki megfigyeli.

NAGY ANDRÁS LÁSZLÓ
install
NEXUSH
Az utóbbi évek kutatásai egyre inkább arra utalnak, hogy környezetünk bizonyos elemei, mint például a gombák és növények, képesek érzékelni minket, és reagálni ránk. A fák gyökérhálózata és a mikorrhizális gombák közötti kommunikáció lehetővé teszi, hogy tápanyagokat cseréljenek, és figyelmeztessék egymást a potenciális veszélyekre.
Tanulmányok kimutatták, hogy a növények a fizikai érintésre is reagálnak, és felismerik a kártevők vagy az emberi beavatkozás jeleit. Bár nem emberi értelemben vett érzékelésről van szó, ezen reakciók magas szintű alkalmazkodóképességet és interakciót jeleznek. Ezek az eredmények új perspektívákat nyitnak a természet és az élővilág megértésében, hangsúlyozva az ökoszisztéma elemei közötti szoros kapcsolat fontosságát.

NÉMETH-KONKRÉT GÁBOR
install
MYSTIC MODULIST MACHINES
A budafoki KULTIKUM Rendezőház házigazdája nem csupán nagyszabású kiállításokat és egyéb attrakciókat szervez komplexumában, hanem maga is alkot kinetikus fényobjekteket. Munkásságára jellemző az alapanyagok és alkatrészek újrafelhasználása, gyakran ipari hulladékokból, amelyek emblematikus előtörténetekkel bírnak.


MILKORVA
vizuál
TIDAL ECHOES
A TIDAL ECHOES egy generatív, magával ragadó installáció, amely átlép a vizuális reprezentáció hagyományos határain. Milkorva, az impresszionista festők hatására, személyes vizuális értelmezésen keresztül ragadja meg a tengerparti tájak esszenciáját, új technológiákat alkalmazva az absztrakt és természetes hangok összeolvadására. A bonyolult, generatív algoritmusok révén a vizuális elemek rétegei dinamikusan bontakoznak ki, absztrakt, mégis hatásos módon tükrözve az óceán hullámainak folyékony mozgását.
Ez a digitális művészet és a természetes hangok összeolvadása. Paul Kusnierek hangmérnökkel közösen rögzített terepmunkájuk során érzéki utazást teremtenek, amely megérinti a néző valóságérzetét, illetve elgondolkodtatja a természet és a technológia kapcsolatáról.

LIGHTSPRAY VISUAL
vizuál
A magyarországi Lightspray Visual 2010-ben kezdett el foglalkozni analóg fényművészettel. Régi írásvetítőket hasznosítanak újra, amikbe magas fényerejű izzókat szerelnek, így festve színesre egy-egy épületet vagy monumentális felületet. A festményeket visszatérő mozgást előidéző szerkezetekkel mozgatják meg, amiket a vetítőkre applikálva a kinetikus szobrokhoz hasonló hatást tudnak elérni.
Stílusukra jórészt a kortárs street art, a steampunk és a sci-fi hatott, de legnagyobb lehetőségük abban rejlik, hogy bármilyen témát bele tudnak olvasztani a saját világukba, ráadásul folyamatosan kísérleteznek - például összeolvasztják több vetítőgép fényét, hogy analóg effekteket generáljanak.


PARTY ARCHIVE RESEACH GROUP
vizuál
PARTY EMLÉKGYŰJTÉS
Az elektronikus tánczene Magyarországra Berlinen keresztül érkezett, ahogy a rendszerváltás után a vasfüggöny mögül szabaduló fiatalok először tapasztalták meg a Nyugat szabadságának bódító ritmusát. Király Tamás underground divattervező születésnapi buliját tartják az első magyar acid partinak, amire a budapesti Fiatal Művészek Klubjában került sor 1989. szeptember 13-án.
Hogyan vált a globális elektronikus zenei hullám a kultúránk részévé? Mi köze a punkoknak a technóhoz? Miként jelent meg a rave a Duna partján, a Frank-hegyen, a Vikingben, az első Tilos bulikon, a Budavári labirintusban, a Kiscelli kriptában, a tárnoki kőfejtőben, és a budapesti fürdőkben? Mit jelentett a gazdasági érdekektől mentes közösségi partiszervezés? Hogy nézett ki egy elektronikus tánczenei összejövetel műfaji határok nélkül?
A "Party Emlékgyűjtés" című kiállítás pontosan ezeket a kérdéseket boncolgatja. Nem úgy, mint egy hagyományos kutatási kiállítás, sokkal inkább, mint egy érzékelésalapú folyamatkiállítás, ahol az őspartiszcéna kakofóniája szólal meg és ölt testet az inotai hőerőmű alkatrészraktárának ipari tereiben. Az installációk archív anyagokon túl kortárs gyakorlatokat is bemutatnak, amelyek a partikultúrában gyökereznek, és az elmúlt harminc év során a művészeti világ szerves részévé váltak.
Party Archive Research Group: Lukács Viola, Kitzinger Gábor, Szojánovits Andrea, Simon Liliána, Kruczler Móni



BESNYŐ - CZINGÁLI
install
KÁOSZ ÉS HARMÓNIA
A lézerek fénye egyszínű, irányuk állandó, ami különleges precizitást és stabilitást biztosít. Ezen tulajdonságokat felhasználva az installáció egy látványos „lézertáncot” hoz létre, mely során több mint 80 lézer 360 fokos sugarú fényjátékkal veszi körbe a teret. A változó sebességgel forgó fénypontok és a színes lézernyalábok dinamikája egyszerre idéz elő vizuális káoszt és rendezett harmóniát, ahogy a fénypontok mozognak és a színes nyalábok különféle formációkat alkotnak.


BESNYŐ - CZINGÁLI
install
SÜN
A Besnyő Dániel és Czingáli Zoltán által tervezett Sün fényinstalláció a tengeri sünök kifinomult látórendszere iránti tiszteletüket fejezi ki, reflektálva arra a tudományos jelenségre, hogy ezek az állatok egész testfelületükkel és fejlett látórendszerükkel komplex képeket alkotnak környezetükről.

BENCSIK ATOS
install
RGB JELZŐLÁMPA
Ez az installáció az individualizmus és az egyenlőség témáját helyezi éles fókuszba, szándékosan szembeállítva a kommunista munkásosztály szabályozott, monoton életével, amely egykor meghatározta az életet az erőmű falain belül. Itt a jel, amely általában az ellenőrzés és a rend eszköze, a lehetőségek fényévé alakul át, és arra ösztönzi a látogatót, hogy elgondolkodjon az elnyomás és a szabadság kettősségén.
Az INOTA Fesztivál így több lesz, mint egy egyszerű esemény; mélyreható kommentár a művészet erejéről, amely képes átformálni a valóságról alkotott képünket, és arra hív, hogy elgondolkodjunk egy olyan világról, ahol a kreativitás és az autonómia győzedelmeskedik a múlt egyformasága felett.
Az installáció az ERSTE támogatásával jött létre.


HORVÁTH JÚLIA - LIPTÁK ANNA
install
EVERYWHERE, BUT NOWHERE
Everywhere, but nowhere - egyfajta improvizatív 3d topográfia. Ha az életünk során átélt, megfoghatatlan “fent és lent” időszakokat mind lerajzolnánk egy papírra,sajátságos, egyedi mintázatot kapnánk - ezen a bizonytalan úton, saját magunk létezését bebiztosítva, korlátlanul alakítjuk, formáljuk környezetünket.
A fény szerepe az installációban az, hogy különböző nézőpontokra irányítsa a figyelmet: pl. oldalról csak különböző függőleges csíkokat látunk síkban, míg szemből számos csúcspontot is észlelhetünk, a térbeliség pedig kinyílik előttünk. Az installáció mérete sem véletlen: célja, hogy a befogadó képes legyen a külön elemeket egyenként látni, ugyanakkor az egységet is felfedezni.
Az installáció az ERSTE támogatásával jött létre.

ABDX
install
AMRPH
Az AMRPH középpontjában egy mesterséges intelligencia által vezérelt valós idejű renderelőrendszer áll, amely ötvözi a kézzelfoghatót a virtuálissal. Az alkotás inspirációját a morfogenezis rejtélyes folyamatai és a spekulatív biológia merész területe adták. Az "Amorph" az emergens jelenségek lényegét ragadja meg, megmutatva azokat a láthatatlan erőket, amelyek a természet ősi tervrajzát formálják.
A mesterséges intelligencia valós időben számítja ki a környezeti fényhatásokat, a tükröződéseket és a fénytöréseket. Az AI által generált képek olyan mintázatokat hoznak létre, amelyek a néző perspektívájához igazodva alkalmazkodnak a 3D-s jelenetekhez. Ebben az átmeneti térben tanúi lehetünk a hang, a technológia, a matematika és ősi gyökereink találkozásának.
Az installáció az ERSTE támogatásával jött létre.


Forrás: https://inotafestival.hu
Fotók: Soós Bertalan, Szudy Fanni, Bohm Zsófi, Alina, Bencsik Írisz
A fesztivál fényművészeti kurációjáért Kálmán Mátyás és Besnyő Dániel felelt.