Baki László kurátori tárlatvezetése az Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításon
„A tárlatvezetésen néhány kiemelt fotón keresztül a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből. A programon résztvevők megismerkedhetnek Macnair koncepciójával, és a kiemelt fotók történetével is.” (Baki László)
Baki László 2002 óta a Mai Manó Ház Pécsi József Fotográfiai Szakkönyvtárának vezetője és 2021-től a Punkt.hu online fotográfiai szaklap szerkesztője. Az ő nevéhez fűződik a Mai Manó Ház blogjának elindítása, amely széles közönséghez hozta közelebb a fotográfia világát.

Schedule
Eleanor Macnair, az Egyesült Királyságban élő művész 2013-ban kezdte el újraalkotni a fényképeket Play-Doh-ban. A projekt kísérletként indult, válaszul arra, hogy a digitális korszak hogyan változtatta meg a fényképek megtekintésének és elérésének módját. A projekt népszerűvé vált a közösségi médiában, majd két könyvben is megjelent, és széles körben kiállították.
Macnair művészetének középpontjában a fényképek újraértelmezése áll, ám egy meglepő csavarral: ikonikus fotókat rekonstruál Play-Doh gyurmával. Munkái egyszerre reflektálnak a vizuális kultúra ikonográfiájára és a hétköznapi anyagok erejére, miközben megkérdőjelezik a fotográfia autentikusságát. A transzformáció nemcsak játékos, hanem mély gondolati rétegekkel is gazdagított, hiszen azt is bemutatja, hogyan képes a művészet meghaladni hagyományos kereteit. Ezek az átalakított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. Munkái nem csupán a technika és a látásmód kreatív újraértelmezéséről szólnak, hanem egy szélesebb társadalmi párbeszéd részei is. A művek által felvetett kérdés: mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban?
Ezen a kiállításon a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást is tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2025 hivatalos programjának része.
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – május 15.
A résztvevők száma maximum 25 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a programokra szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Hungarian House of Photography - Mai Manó House
Mai Manó House – The Hungarian House of Photographers – operates in a studio-house built at the end of 19th century, for the commission of Mai Manó (1855-1917), Imperial and Royal Court Photographer. This special, eight-story neo-renaissance monument is unique in world architecture: we have no knowledge of any other intact turn-of-the-century studiohouse. In addition, it serves its original goal, the case of photography again. The aim of Mai Manó House is to advance the development of Hungarian photography and raise photography’s national prestige as a distinct form of art. The institution plays a marked role in the cultural life of Budapest and Hungary, while the organization of exhibitions and programs abroad is getting more and more emphasis within its activities. The reputation of justly world-famous Hungarian photographers of the 20th century offers a great opportunity to regain our old status in the world of photography by the introduction of the generations following those great masters