SOMOSI RITA MŰVÉSZETTÖRTÉNÉSZ TÁRLATVEZETÉSE A MARY ELLEN MARK: NŐI SORSOK CÍMŰ KIÁLLÍTÁSON
„Mary Ellen Mark fotói olyan történeteket hoznak felszínre, amelyeket a társadalom gyakran inkább a sötétben tartana. Képein nők és lányok néznek vissza ránk — hajléktalan tinédzserek, intézetben élők, szexmunkások, anyák és túlélők. Nem statisztikák, nem szimbólumok, hanem hús-vér emberek, akiknek történetét Mark érzékenyen, ítélkezés nélkül, de kíméletlen őszinteséggel tárja elénk.
Ezek a fotók nem csak megmutatnak: kérdeznek. Hogyan válnak egyes életek láthatatlanná? Mit jelent nőnek lenni a társadalom peremén? Hol kezdődik a személyes sors, és hol rajzolódik ki a társadalmi felelősség? Mark munkái nem engedik, hogy kényelmes megfigyelők maradjunk. Arra hívnak, hogy nézzünk — valóban nézzünk — és közben szembesüljünk saját nézőpontunkkal is.
Ez a tárlatvezetés nemcsak egy kivételes fotóművész életművébe enged betekintést, hanem ablakot nyit arra a világra is, amit gyakran nem akarunk látni. Mert a figyelem önmagában is cselekvés lehet — és néha már az is sokat jelent, ha valaki végre odanéz.” (Somosi Rita)

Schedule
Mary Ellen Mark (1940–2015) a huszadik század második felének megkerülhetetlen amerikai fotóriportere. Egyéni stílusára jellemző az újító szándék, témaválasztásában pedig az összetett élethelyzetek ábrázolása került leginkább pályafutása homlokterébe. A személyiségábrázolásra való törekvés és a különböző marginalizált csoportok életének feldolgozása főként a női társadalom szemszögéből került bemutatásra. Szenvedélyes megfigyelőként egész életművét annak szentelte, hogy a fotográfia és a film eszközeivel feltárja mások sorsának alakulását, megörökítse emberségüket, és azt a szélesebb közönség elé tárja. A kiállítás képei nem csupán Mark pályafutásának mérföldkövei, hanem napjainkra már a történelem részévé váltak: a Ward 81, Indian Circus, Streetwise, The Damm Family, Twins című sorozatai vizuális kultúránk ikonikus darabjai.
A meghívott tárlatvezetőről:
Somosi Rita művészettörténész, az ELTE-n végzett művészettörténet és múzeumpedagógia szakon. Dolgozott a Kulturális és Nemzetközi Kapcsolatok Államtitkárságán, majd 2009-től szabadúszó kurátorként tevékenykedik. 2011–12-ben a Faur Zsófi Galéria művészeti vezetője, 2012-től a VILTIN Galéria művészettörténésze, 2023-tól a balatonfüredi Modern Műtár fotó részlegének kurátora. Fő érdeklődési területe a klasszikus műfajok kortárs fotográfiai jelenléte és a kortárs képzőművészet–fotográfia kapcsolata. A Budapest FotóFesztivál társalapítója és kurátora. 2025-től a Mai Manó Ház munkatársa.
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – november 27.
A résztvevők száma maximum 30 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a tárlatvezetésre szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Felhívjuk kedves látogatóink figyelmét, hogy a kiállítást 14 év alatti kiskorú személyek kizárólag szülő, vagy gondviselő, illetve a kiskorú felügyeletére jogosult felnőtt kíséretében látogathatják és tekinthetik meg.
Tájékoztatjuk, hogy eseményeinken hang- és képfelvétel készülhet, amelyből a Mai Manó Ház részleteket használhat fel az intézmény programjainak népszerűsítése céljából.
Fotó: © Mary Ellen Mark: Víziló és artista, Great Rayman Cirkusz, Madras, India, 1989
Hungarian House of Photography - Mai Manó House
Mai Manó House – The Hungarian House of Photographers – operates in a studio-house built at the end of 19th century, for the commission of Mai Manó (1855-1917), Imperial and Royal Court Photographer. This special, eight-story neo-renaissance monument is unique in world architecture: we have no knowledge of any other intact turn-of-the-century studiohouse. In addition, it serves its original goal, the case of photography again. The aim of Mai Manó House is to advance the development of Hungarian photography and raise photography’s national prestige as a distinct form of art. The institution plays a marked role in the cultural life of Budapest and Hungary, while the organization of exhibitions and programs abroad is getting more and more emphasis within its activities. The reputation of justly world-famous Hungarian photographers of the 20th century offers a great opportunity to regain our old status in the world of photography by the introduction of the generations following those great masters