ITT AZ ELSŐ INOTA FESZTIVÁL AFTERMOZIJA!

  • fesztivál
  • Kult
  • Fényművészet

És ha már hivatalos aftermovie, van még itt egy kis táplálék a szemnek: Fotós beszámoló a RADIATIONS ⧗⧗⧗ Fényművészeti Programról

2023. 11. 21.

Az Inota fesztivált is jelölték a European Festival Awardson!

Az idén először megrendezett audiovizuális fesztivált a legjobb kisfesztivál kategóriájában jelölték, ha szeretéttek, akkor ezen a linken ti is szavazhattok.

RADIATIONS ⧗⧗⧗

Nemzeti és nemzetközi fényművészek 6 országból, 13 kompozíció és térspecifikus installáció: Az erőmű területén és az 1. számú hűtőtoronyban bemutatott fénykísérletek egyéni képzettársításokat és nyitott befogadóképességet inspirálnak. Az olasz, spanyol, osztrák, francia, finn és magyar művészek installációi egy vizuális utazásra vittek bennünket a technokulturális referenciákon keresztül, ahol különböző ember-gép interakciókat tapasztalhattunk meg, és az analóg és digitális effektek fodrozódó (effekt) sugarain keresztül élesedett a figyelmünk és az érzékeink. ⧗⧗⧗

A Radiations Fényművészeti Program kurátorai: Besnyő Dániel, Kálmán Mátyás Technikai koordinátor: Ákos Tóth, Együttműködő partnerek: VEB2023, Zsolnay Festival of Light, SL event, Hybrid Production, BG event.

Mapping Artistok: Nagy András, Battha Gáspár, Szücs Gábor, Maruscsák Dávid, Kiss Patrik, Ari Dykier, Vj Emiko, Tarcsay Gábor, Geltz Gergő, Karsa Lehel, Kálmán Mátyás

TÓTH ÁKOS: KOHO

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

Tóth Ákos intermédia művész a technológiai kultúra, a természeti jelenségek és az érzékelés eszköztárán keresztül, ezek tudatmódosító jellegeinek elrendezéseivel kísérletezik érdekesebb, teljesebb élménnyé tenni az emberi észlelést, esetleg tudatosítani annak egyes részeit. Fókusza most a téren és az időn van.

KARCIS GÁBOR-KÖREI SÁNDOR: ILLUMINATED BOTANY

INSTALLÁCIÓ

Körei Sándor képzőművész üveg és más transzparens anyagokkal dolgozik, melyeket szobraiban növényekkel és más organikus elemekkel ötvöz. Karcis Gábor médiaművész az elmúlt években több mapping kísérletet folytatott organikus felületeken. Készített már generatív vetítéseket növényzetre, az utóbbi időben pedig kinetikus fényszobrokkal kísérletezik.

Az alkotópáros közös érdeklődése az alkotásba való organikus elemek beemelése és új kontextusba helyezése. Régóta folytatnak önálló kísérleteket különböző transzparenciájú és reflektivitású felületekkel, és ezek fénnyel való kölcsönhatását előszeretettel használják munkáik során. Az Illuminated Botany installáció ezen vizsgálataik közös metszete, annak összefoglalása. A két méter magas obeliszkszobor belsejébe a növények szabályos reflektív üvegcellák között kerülnek elhelyezésre, így az installáción átszűrődő napfény kivetülése napközben is fényinstallációként funkcionál – egy napórához hasonlóan ciklusokat leírva. Teljes valójában pedig napnyugta után válik láthatóvá a köré épített képalkotó eszközök segítségével.

EICHSTAEDT ANDRÁS:150 CD PLAYER

INSTALLÁCIÓ

Eichstaedt Andrást Stant, Bizmuthmodular vagy Helmut Stant néven is ismerhetitek, mint techno és experimental live actek elkövetőjét. 2010 óta a Gellért-hegyi iLL Fest események szervezője, moduláris szintetizátor gyártó és oktató.

2012-ben Bécsbe költözött, ahonnan három éve jött vissza Budapestre. Ausztriában a Bécsi iparművészeti egyetemen folytatott tanulmányai közben kezdett el hanginstallációkkal és performansz hanggal foglalkozni. Munkáit többek közt Velencében, Bécsben, Grazban és Innsbruckban állította ki.

A hangulatok keresése jellemzi, nem reflektál, inkább teremt. Az indusztriális sötét és gépies stílus az emberi lét teljes leválasztása és kivonása inverz módszerével - annak hiányával - mutatja meg az embert. Gyakran technikai eredetű ötletek, kérdések vezetik el alkotásaihoz, a művészet és a tudomány határán mozog.

150 CD Player Hanginstalláció Vas profilok, Menetes orsók, CD-k

ADORJÁN ZALÁN: ATLANTIS

INSTALLÁCIÓ

Atlantisz egy olyan analóg excenteres-forgómozgásból létrehozott kinetikus fényszobor, mely az élet körforgását hivatott bemutatni. Mozgásdinamikája egy amplitudó egyharmadrészét reprezentálja, lassú hullámzással, megnyugtató reflexiókat képezve a talaj síkjára és fényjátékot vetítve a környezetére. Teljes ciklusának hossza nagyjából 1 perc.

BORSOS LŐRINC + BARTA BENCE: SÁRGANY

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

helyspecifikus installáció, vegyes technika, változó méret, 2023

HÁTTÉR

A nukleáris energiát tipikusan 20. századi innovációként tartjuk számon, de az urán és a spontán hasadásából kialakuló természetes atomreaktorok régebb óta jelen vannak a bolygónkon mint mi. Tegyük fel, hogy évezredekkel ezelőtt kialakult egy civilizáció egy ilyen reaktor környezetében. Egy ősi nép, amelynek központi eleme: a “sugárzó isten”. Nyomai a racionalitás sorompóit megkerülve, intuitív megérzéseken és álmokon keresztül máig megtalálhatók, lassan feleződve.

SÁRGANY

A név az urán régies magyar elnevezése, az ugyanezen nevű formáció pedig egy, az uránt energiaforrásként használó, fiktív kultúra feltárásának spekulatív eszköze.

INSTALLÁCIÓ

A Sárgany a fesztiválozó közönséget vizuális és szónikus értelemben is megfelelőképp besugározza. A nézők a gigantikus méretű “metálos” pólókon megjelenített álomképeken át, valamint az egész téren keresztülfutó mágnesszalag hurok segítségével kerülhetnek az alkotás bűvkörébe. Az UV reagens színek az urán fluoreszkáló hatását idézik, a hang ismétlődő mutálódása és roncsolódása pedig a sugárzó izotópok lassú lebomlását.

KOLLABORÁCIÓ

Lőrinc Lilla és Borsos János 2008-tól dolgozik Borsos Lőrinc néven, 2018-tól aktívan kollaborál külső tagokkal, legújabb együttműködő partnere Barta Bence (Noahstas), aki Borsos Jánossal (Mike Nylons) közösen alkotja a Sárgany, elsősorban zenei formációt, ami Brüsszelben debütált 2023-ban.

HEGYI FANNI: RADIANCE

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

A hűtőtornyok centralitásuk, geometriájuk és monumentalitásuk következtében különleges szakralitást hordoznak magukban, ugyanakkor működésük egyszerű fizikai tulajdonságokon alapul. Hegyi Fanni „Radiance” című munkája a hűtési folyamat néhány kulcsfontosságú elemét emeli ki. Az installáció célja, hogy emléket állítson az egykor működő hűtőtornyoknak és betekintést engedjen egy olyan folyamatba, ahol az emberi jelenlét alapvetően nem volt megengedett. Az installáció fő eleme az egymás felett elhelyezett két körív. A fenti, a hűtőtorony tetején lévő megnyitást, az alsó az egykori vízgyűjtő medencét jelképezi. A köríveket körbevevő áttetsző hártya teljes ellentéte a hűtőtornyok masszív betontömegének, transzparens jellegének köszönhetően kívülről is végigkísérhető a folyamat. Az installáció a színek használatával hőérzetünket manipulálja, valamint az erőmű működéséhez használt víz útját szimbolizálja. A hét perces kompozíció során a hűtés menetét a vizuális elemek mellett hanghatásokban lehet felfedezni, az ismétlődő hang- és fényjáték a folyamat ciklikusságát szimbolizálja.

DUKAI ISTVÁN: CONTRASTS

VIZUÁL

Dukai István ex-Jugoszláv, volt graffitiművész, aki grafikusként/vizuális művészként jelenleg Budapesten él és alkot. István stílusát leginkább a geometrikus hagyományok, a síkkonstruktivizmus és az op-art befolyásolta. A színekhez és formákhoz való minimalista hozzáállása, alkalmi ritmikus variációkkal kombinálva, magával ragadó és illúziószerű kompozíciókat eredményez. A természeti elemek geometrikus formákká stilizálásával és szakszerű kombinálásával István munkái a redukció erejét mutatják be, és az érzékiség érzetét keltik. A művész egyes élményei gyakran tükröződnek művészetében. Ezekben a művekben transzcendens nyugalmat és rendet igyekszik közvetíteni. Valami örökkévalót a nyugtalan idők közepette. Gyermekkorának textúrái és formái erős hatást gyakorolnak rá. Ilyenek például a katonai sátrak, durván szőtt vásznak, a népművészet alapmotívumai, valamint a háború utáni Jugoszlávia brutalista, és Magyarország szocialista építészetének merész formái. Erősen absztraháló formákat és tompa színeket használ. Ez a szigorúság hangsúlyozza műveinek nyugodt hangulatát. Művészetét az ellentétek határozzák meg. Ezek a művek digitálisan készültek, mégis hagyományos nyomdatechnikát és anyagokat használ. Ez a kettősség hangsúlyozza a kibertér és a valóság, a digitális és az emberi kapcsolatok határait. A fény és a sötétség, a zárt formák és a zavaró vonalak közötti ellentétek nyugalmat és zaklatottságot, szabadságot és bezártságot, életet és halált fejeznek ki. Ezen a kiállításán először jelentek meg nagyközönség előtt legújabb művei, melyekben egyfajta nyugalmat, az örökkévalóság és a transzcendens rend érzését mutatja meg úgy, hogy közben vizualizálja magát az elkerülhetetlent is, a változást, a visszavonhatatlan valóságot, az elmúlást.

KARI KOLA: BLUE PYRAMID

INSTALLÁCIÓ

Kari Kola finn művész, aki fénnyel és hanggal foglalkozik. Produkciói között egyaránt szerepelnek táncelőadásra komponált elemek és szabadtéri installációk. Munkái különféle helyszínekhez igazodnak, fényeivel pedig olyan sötétbe borult északi atmoszférákat is életre keltett, mint parkok, templomok, hidak vagy éppen egy bezárt bánya. Kari Kola több száz fesztiválon és művészeti projektben vett részt Finnországban és külföldön egyaránt. Közel 20 éve dolgozik fényekkel és több mint 2000 projektet vezetett már. Számos történelmi kastély, monumentális és egyedi helyszín szerepel produkciós listáján – többek között az UNESCO HQ, a Stonehenge, a Villa de Laak vagy a Saana-hegy.

Mottója: „Semmi sem lehetetlen; csak el kell dönteni, mennyi energiát szeretnénk a megvalósítására fordítani.”

CIRCUS LUMINESZENZ: BREATHE

INSTALLÁCIÓ

A lélegzet jelenlét, tudatosság, egészség és élet! Az életben szinte mindenbe belenyugodhatunk, és napokat is túlélünk élelem és víz nélkül. Légzés nélkül azonban csak néhány pillanatig tudunk létezni. Addig lélegzünk, amíg élünk, és amikor abbahagyjuk a légzést, megszűnünk élni. Ennek ellenére gyakran megfeledkezünk életünk e lényegi eleméről, a forrásról, a lét szellőjéről. Modern életünket annyira uralja a stressz, a feszültség és az idegesség, hogy újra meg kell tanulnunk lényünk leglényegesebb részét: a megfelelő LÉGZÉST.

Mind első, mind utolsó lélegzetünk egy másik dimenzióba nyit ajtót, és minden egyes lélegzetvétel lehetőséget ad arra, hogy boldogok és egészségesek legyünk. A Circus Lumineszenz ezzel az installációval szeretné tudatosítani hogyan lehet újra kapcsolatba lépni önmagukkal és a természettel a tudatos légzés révén. A szobor vizuális és hangelemekkel igyekszik interaktívan inspirálni szemlélőjét.

LALUZ VISUALS

FÉNYFESTÉS

A LaLuz Visuals már több mint 20 éve világítja meg a világot lenyűgöző vetítéseikkel. Szakértelmük a fény, formák és színek kombinálásában rejlik, hogy elkápráztató fantáziavilágokat teremtsenek, melyek magukba szippantják a közönséget. A LaLuz Visuals álomvilágokat varázsolt életre három kontinensen és több mint tizenkét országban, hagyva maga után lenyűgöző élmények nyomát.

Fényművészeti szakértelmüket széles körű eseményeken és helyszíneken mutatták be, ideértve vállalati, civil és kormányzati találkozókat, kiállítások megnyitóit, színpadi előadásokat, televíziós produkciónkat, díjátadókat, gálákat, fesztiválokat és múzeumokat. Emellett számos nemzetközi művészeti találkozón vettek részt, együttműködve híres művészekkel szerte a világon.

KIÉGŐ IZZÓK: CAVITY

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

A Kiégő Izzók által az inotai erőmű romos kubusainak egyikébe megálmodott "Üreg" egy helyspecifikus fényinstalláció, amely a terület barlangszerű terei és ürességtől kongó, magányosan ácsorgó monstrumai által inspirálva, egy meditatív utazásra hívja a látogatókat a sötétség szívébe: az egyedi LED-csövek lebegő építészeti hálójába, amelyben a fény és az árnyékok összjátéka, e hatalmas, világító térfogat a határtalan tér illúzióját kelti.

Az üresen álló, korábban funkcióval teli épület-csontváz formájának megismétlése újraértelmezi a teret, és mint egy hatalmas lüktető absztrakt szív ismét élettel tölti meg a csupasz falak által határolt üreget.

WURK-TERKÁL-BELKOVITS-KUTAS: TOTEM OF REFLECTION

INSTALLÁCIÓ

Az installáció alapvetése egy olyan dekonstruktív önreflexió, mely során észlelt világunk szeletei új rendben rétegződnek egymásra, ránk, és önmagukra. A kinetikus fényinstalláció forgó, moduláris tükörhasábokból épül fel, meditatív totemet hozva létre a környezet és a nézők változó reflexióiból. A körkörös ismétlődés álomszerű. Az idő dekonstruálódik. Az én a fókusszal együtt eltűnik. A néző a totem reflexiós rétegeibe lépve a kerengő dervisek világába érkezik meg. A moduláris struktúra 60x60x60-as egységekből épül fel. A totem mozdulatait, koreográfiáját fényjáték egészíti ki, és mindez mindennel szoros interakcióban születik, érzékenyen reagálva környezetére.

Alkotók: Wurk Ikona Terkál Róbert Belkovits László Kutas Bianka

ONIONLAB: TERMIKUS

INSTALLÁCIÓ

A barcelonai székhelyű, nemzetközi színtéren működő Onionlab audiovizuális installációkat és kiállításokat rendez és készít. A multidiszciplináris stúdió munkáinak középpontjában a részletekre fókuszáló esztétikai figyelem és a technikai innováció áll, a különböző terek és a tartalmak erős ötvözése mellett. Nagy tapasztalattal rendelkeznek olyan interaktív és audiovizuális installációk kivitelezésében, melyek a világ leghíresebb fényfesztiváljain, világkiállításokon vagy éppen a Velencei Biennálén kapnak megjelenési lehetőséget.

Az Onionlab Termikus című showja egy 16 perces végtelenített loop, amely arra készteti a közönséget, hogy elmélyüljön szépségében és összetettségében. Célja, hogy megújult formában visszanyerje azt az energiát, amellyel évekkel ezelőtt az adott tér rendelkezett és amelyet az itt és most pillanatában fények, hangok és emberek generálnak újra együttesen.

FUSE*: ONIRICA ()

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

Az Onirica () egy olyan projekt, amely az álmok dimenzióját kutatja, szintetikus nyelveken keresztül értelmezi az emberi elme alvás közbeni kreatív képességét. A szöveges tartalmak képekké való fordítására képes gépi tanulási algoritmusok segítségével az Onirica () éjszakai látomásokat hoz össze mozgóképek folyamatos áramlásában, rávilágítva az ember és a gép, az eszköz és az alkotó közötti kapcsolatra vonatkozó, eddig nem látott reflexiókra.

A mű két álombankkal való együttműködésnek is köszönhetően jött létre, a Bolognai Egyetem, a Kaliforniai Santa Cruz Egyetemmel. A 28 748 álomból álló bázisból kiválasztott álomképek egymásba folynak, mint egy gépi tanulási rendszer által mesterségesen generált rövidfilmek sorozata. Miközben az álmok végtelen számú lehetséges fordítását javasolja képekké és hangokká, minden esztétikai és koncepcionális döntés a művész kezében marad: a technológia így a kreatív asszisztens szerepét tölti be, aki a lehetséges ötletek és megoldások felvetésével értelmezi a rendezői irányokat. Az Onirica () azt a feszültséget hangsúlyozza, amelyet egy tisztán emberi tapasztalat, az álom értelmezése és lefordítása okoz az új technológiák szemszögéből.

A Luca Camellini és Mattia Carretti által 2007-ben alapított multidiszciplináris művészeti stúdió, a fuse* projektjeit egyre inkább holisztikusan közelíti meg, olyan működési módra támaszkodva, amely nagyra értékeli a tiszta kísérletezést és a kollektív kreativitást. A szándék az, hogy olyan műveket hozzanak létre, amik képesek inspirálni, felfüggeszteni a hétköznapit, valamint gondolkodásra, érzékenységre és képzelettársításokra serkenteni.

A fuse* mindig is a közösség fejlődéséhez kötötte fejlődését, amelyben működik, olyan projektek támogatásával, előmozdításával és kidolgozásával, amiknek célja a kultúra és a tudás terjesztése. Ezzel a szándékkal 2016 óta társproducere a NODE elektronikus zenei és digitális művészeti fesztiválnak.

Az évek során a fuse* olyan művészeti intézményekben és fesztiválokon mutatta be munkáit, mint a Mutek, a TodaysArt, a Sónart, az Artechouse, az STRP Biennálé, a RomaEuropa, a Kikk, a Scopitone és a Kínai Nemzeti Előadóművészeti Központ - most pedig egy helyspecifikus installációval érkezik az INOTA-ra.

GUILLAUME COUSIN: LE SILENCE DES PARTICULES

INSTALLÁCIÓ

Guillaume Cousin az Atlanti-óceán partján élő francia művész, aki "kísérletező-konstruktorként" definiálja magát. 2000 óta aktívan vesz részt díszlet- és fénytervezőként az előadóművészeti iparban. Munkásságának középpontjában a tér és az idő emberi érzékelésre öntudatlanul ható hatásainak feltárása áll, melynek érdekében a különböző folyadékok és a kvantumrészecskék közötti hasonlóságokkal kísérletezik. Egyedülálló megközelítése különféle elemeket, köztük a fényt, a hangot és likvid anyagokat ötvöz, hogy olyan magával ragadó élményeket hozhasson létre, amelyek lekötik a néző érzékszerveit, és mély gondolkodásra késztetnek. Installációi gyakran egy új valóság illúzióját keltik és arra invitálják a nézőt, hogy reflektáljon a világgal való kapcsolatára.

A "Silence des particules" egy efemer műalkotás, egy különleges légszobor, amely csak a kiállítás ideje alatt létezik és láthatóvá teszi a levegő mozgását. Ciklikus módon folyamatosan megtelik füsttel, miközben egy pneumatikus szelep megnöveli a belső térfogatát, nyugodt atmoszférát teremtve.

VICSEK VIKTOR: VOLUME

VIZUÁL / INSTALLÁCIÓ

Mi alakítjuk a tereinket / A tereink alakítanak minket

"[...] az ember és a kulturális dimenzió közötti kapcsolat olyan, amelyben mind az ember, mind a környezete részt vesz egymás alakításában... [úgy, hogy] e világ megteremtésével tulajdonképpen meghatározza, hogy milyen organizmus lesz belőle [kiemelés az eredetiben]." [kiemelés az eredetiben].

[Edward T. Hall, Rejtett dimenzió, 4. o.]

Más emberré válsz egy új térben? A terek, amelyekben laksz, alakítják a személyiségedet? Fedezd fel ezt a csodálatos ipari, mégis intim teret rétegenként - fedezd fel, hogyan változik a tér, annak mérete és alakja, ahogy a sötétségből a fénybe, egyik rétegből a másikba lépünk. Tapasztald meg, hogyan alakítod te és a környezeted egymást, hogyan befolyásolják és változtatják meg az érzéseidet, érzéseidet és viselkedésedet a térben és a tér érzékelésében bekövetkező változások. Még mindig ugyanaz vagy?

Vicsek Viktor, a Limelight társalapítója, már a 2000-es évek elejétől VJ-ként működött az első VJ-közösségekben. 2006 és 2011 között a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet Médiatechnológiai Csoportjának vezető szoftverfejlesztője volt. Interakció-designerként és fejlesztőként szerepe volt számos művészeti installáció, színházi és táncmű létrejöttében.

2011 óta elsősorban 3D-s épület- és tárgyvetítésekhez készít tartalmat, animációit a nagyközönség láthatta épületekre és nagyformátumú díszletekre vetítve a világ számos pontján megrendezett fényfesztiválokon, New Yorktól Sao Paulón, Montevideón, Tokión, Szingapúron, Bangkokon és Dubajon át Lengyelországban, Szlovákiában és Finnországban is. 2014-től 2018-ig vendégoktatóként tanított a Budapesti Metropolitan Egyetem 3D mapping képzésében.

2015-től tervez és készít LED-es installációkat, melyeket többek között Hong-Kongban, Torontóban, Amszterdamban, Norrköpingben és Montreálban mutatták be.

BESNYŐ-PFITZNER-CZINGÁLI: VACUUM II

INSTALLÁCIÓ

Besnyő Dániel és Pfitzner Áron VÁKUUM II térspecifikus audiovizuális installációja újra működésbe hozza az Inotai Hőerőmű 1-es számú monstrumát. A kürtőben való lét(ezés) és a légüres tér megtapasztalása mellett egy egzakt, letisztult képi megközelítéssel és dinamikus, indusztriális audiokísérlettel készül a 2022-es Inota [re]opening projektet megálmodó művészduó.

Alkotók: Besnyő Dániel, Pfitzner Áron, Czingáli Zoltán, Kiss Patrik

TURBINACSARNOK VIZUÁL

A lenyűgöző LED fal animációkat készítette: Maruscsák Dávid, Szücs Gábor, Digitalistik, Roy Datom