Bán Blanka művészettörténész tárlatvezetése a Látogatóban Picassónál. Juan Gyenes című kiállításon

2024-07-25T16:00:00.000Z

„Pablo Picasso és Juan Gyenes a huszadik század kiemelkedő alkotói voltak, s már életükben ismert és elismert művészeknek számítottak. Picasso a festészettől kezdve a metszeteken és kerámiákon át a szobrászatig számos műfajban alkotott, a kaposvári születésű Gyenes János, azaz Juan Gyenes pedig portrékat, tánc- és színházművészeti fényképeket, valamint montázsokat is készített. A fotográfust az El Mundo című spanyol újság a múlt század egyik legnagyobb fényképészének nevezte, a festőművész pedig minden bizonnyal maga is tisztában volt a jelentőségével: „anyám azt mondta nekem: ha beállsz katonának, tábornok lesz belőled, ha szerzetesnek mész, a végén te leszel a pápa; én festőnek mentem, és Picasso lettem...”

Mi hozta meg az egyéni áttöréseket Juan Gyenes és Pablo Picasso munkásságában? Mikor és hogyan találkozott a két mester egymással és miért hasonlította a fotográfus a barátságukat egy háromfelvonásos irodalmi műhöz? Miért különlegesek e két termékeny alkotó kapcsolatából és munkájából született lenyomatok?” (Bán Blanka)

Bán Blanka kulturális menedzser, művészettörténész ad választ ezekre a kérdésekre a tárlatvezetés során. Blanka a művészettörténet iránti szenvedélyét és tudását a Magyar Nemzeti Galéria muzeológusaként, illetve a Budai Rajziskola tanáraként és a Képező Galéria állandó előadójaként adja át a nagyközönségnek. A művészetet egy olyan egyetemes nyelvként értelmezi, melyet - éljünk bárhol a világon -, mindannyian értünk. Ez az egyetemes nyelv összeköt, megnyit, elgondolkodtat, elmélyít, felszabadít, tanít, és többé, jobbá tesz minket. Számára szakmájának egyik leginspirálóbb része, mikor ezeket az értékeket megláttatja hallgatóságával is a műalkotásokon keresztül.

A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – július 25.

A résztvevők száma maximum harminc fő. A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel vehetnek részt.

Tájékoztatjuk, hogy eseményeinken hang- és képfelvétel készülhet, amelyből a Mai Manó Ház részleteket használhat fel az intézmény programjainak népszerűsítése céljából.

Jul
25

Program

A kiállítás a magyar származású fotóművész, Juan Gyenes és a spanyol képzőművész, Pablo Picasso az ötvenes, illetve a hatvanas évek eleje között tartó barátságát mutatja be. Egy olyan kapcsolatot, amely a fotóművész szavai szerint úgy keletkezett, mint egy „háromfelvonásos irodalmi mű: az első felvonás a megismerkedés volt, a második felvonás Picasso lefényképezése és a harmadik felvonás, amikor meg tudtam mutatni neki a felvételeket”. A fényképezés helyszínei egyaránt Picasso otthonául, és műterméül szolgáltaltak, így ezen kettősség érzete végígkíséri a képek hangulatát.

A kiállítás egy, a megszokottól eltérő narratíva kibontására tesz lehetőséget. „Nincs az a fényképezőgép, amelyik átfogná mindazt, amit látok, minden egyes pillanatban, minden lépésnél... minden szoba egy kép.” Eljátszik a kép a képben gondolatával: a művészt helyezi keretbe ezekben a terekben, a művek motívummá válnak, maga a művész pedig alkotói referenciává. Gyenes fotográfiái egy megfigyelői pozícióba engednek betekintést a nézőnek, az őszinte és hiteles képi dokumentációi nemcsak a fotográfia szépségét és intimitását, hanem az eszköz mögött álló mechnaizmusokat és motivációkat is bemutatják.

A Látogatóban Picassónál című kiállítás tizenkilenc fekete-fehér és egy színes felvételből áll, ezek párbeszédben állnak a kiállításon látható Picasso reprodukciókkal. A magyarországi spanyol nagykövetség a spanyol állampolgárságú magyar fotóművész – a saját történelmi kontextusában és a mai művészeti és kulturális környezetben betöltött – szerepét kívánta kiemelni. Az AECID a maga részéről csatlakozott ahhoz a célkitűzéshez, hogy Pablo Picasso alakját halálának 50. évfordulója alkalmából megismertesse a fiatalabb generációkkal. A kiállítás pedagógiai megközelítése lehetővé teszi, hogy mindkét művésznek a XX. századi művészettörténetben betöltött jelentőségét bemutassa. Részben Pablo Picasso hatalmas életművét Juan Gyenes fotóin keresztül, részben a fotográfus sajátos személyiséggel rendelkező látásmódját a művész bensőséges társaságában, teret hagyva a befogadó szabad kognitív folyamatainak.

Helyszín

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház

A nyolcszintes épület 1894-ben készült el, Mai Manó fotográfus megrendelésére. 1931-ben a fényképész fiától megvásárolta Rozsnyai Sándor zeneszerző és felesége Rozsnyai (született Senger) Mici, művésznevén „Miss Arizona”. Ők építették az addig üres udvarba a három szintes Arizona mulatót. Ez 1944-ig működött, amikor is a tulajdonosokat elhurcolták. A háború után az épület a legkülönfélébb célokat szolgálta, iskola, bemutatóterem volt, majd a Magyar Autóklub budapesti szervezete használta 30 éven át. A Magyar Fotográfiai Alapítvány 1996-tól kezdve tudta kivásárolni a bérleti jogokat a bent lakó bérlőktől. A félemeleti Mai Manó Galéria 1995-ben, a Magyar Fotográfusok Háza az I. és II. emeleten 1999. március 18-án nyílt meg benne. (Megnyitotta Nádas Péter író.)

Hallgasd meg

Kapcsolódó események