Kode9 (SCO) // Lee Gamble (GBR) // AIWA // Asvany

2024-10-04T17:30:00.000Z

Kode9 és Lee Gamble a Zene Házában!

Két elektronikus zenei legenda, a kortárs basszuszene megkerülhetetlen alakjai, a Hyperdub és UIQ kiadók fejei először élőben itthon, a Ház masszív d&b hangrendszerén! A klubest kellő fel- és levezetéséről mindenki kedvenc dobgépvirtuóza, AIWA és az utánozhatatlanul briliáns Asvany gondoskodik. A szónikus élmény garantált.

Jegyek: https://bit.ly/4dgE6Sh

Kode9 (live) [Hyperdub]

Lee Gamble (live) [UIQ, Hyperdub]

AIWA (live) [Farbwechsel]

asvany (DJ) [EXILES]

Stroboszkóphatás! Strobe warning!

Az előadás során stroboszkóp, extrém fény- és hanghatás tapasztalható.

Oct
04

Program

KODE9

Kode9 vagyis Steve Goodman, skót DJ, producer és író. 2004-ben alapította a mára már világhírűnek számító Hyperdub lemezkiadót (első szerződött művésze Burial volt), majd 2019-ben létrehozta a Flatlines címkét, hogy audioesszéinek is otthont találjon. Négy albumot publikált, ebből kettőt a 2014-ben elhunyt költővel és MC-vel, The Spaceape-pel együtt adott ki; ezek a Memories of the Future (2006) és Black Sun (2010) lemezek, majd egy szólóalbum következett, a Nothing (2015). Legutóbbi műve az Astro​-​Darien c. fikciós munkájához készült hanganyag, az Escapology (2022), amely a spekulatív sci-fi műfaján keresztül a BREXIT utáni Nagy-Britannia felbomlásának lehetőségét vizsgálja, és egészen egy független Skócia jövőképéig jut.

Nevéhez kötődik még a Dubstep Allstars vol.3 (Tempa, 2006), egy DJ Kicks (K7, 2011), a Rinse 22 (Rinse, 2013) és a 2018-as Burial-lal közös Fabric 100 mix is. A Hyperdub mellett jelentetett meg zenéket Aphex Twin Rephlex kiadójánál, a Soul Jazz és a Rinse címkék alatt, valamint remixelte Lee Scratch Perry, a Battles és Dabrye/MF Doom számait is. Sonic Warfare c. könyve 2010-ben jelent meg az MIT Press-nél, és az AUDINT-tal kollaborációban szerkesztette az Unsound: Undead című esszékötetet (Urbanomic Press, 2019), amelyhez Lee Gamble is hozzájárult egy szöveggel. Hanginstallációi a Tate Modern-ben (2018) és a Barbican Centre-ben kerültek bemutatásra.

A brit dubstep szcéna központi alakjaként Kode9 munkássága jelentősen befolyásolta a kortárs basszuszene hangzását és fejlődését. Korai munkái, valamint a Hyperdub kiadványai megalapozták a műfaj sötét, rideg, urbánus, mégis egyszerre zen esztétikáját. Egyaránt inspirálódik a jungle, footwork, UK garage és gqom stílusjegyeiből, gyakran dolgozza fel a nagyvárosi hanyatlás, izoláció és társadalmi egyenlőtlenség témáit. Produceri munkáján túl Kode9 elismert szerző és kulturális teoretikus, aki írásai és előadásai révén aktívan hozzájárul a globális zenei és politikai diskurzushoz. Sokrétű tevékenysége hidat képez az underground és az akademikus kultúra között.

LEE GAMBLE

A birminghami származású, Londonban élő Lee Gamble az elektronikus tánczene kísérletező szellemű művésze, a UIQ kiadó alapítója. Fiatal DJ-ként jungle zenékkel kezdte különböző szigetországi kalózrádióknál, majd Lee az ezredforduló környékén fedezte fel a számítógépes zene és a digitális zaj kimeríthetetlen eszköztárát. Az Entr’acte kiadónál több absztrakt, hangszoborszerű kiadást is magáénak tudhat, mint például a 80mm O!I!O (2006) és a Join Extensions (2009), valamint Yutaka Makino és John Wall művészekkel közös kollaborációkat is jegyzett. Később visszatért a tánctérre az elvont ambient-techno-jungle dekonstrukciókkal a PAN kiadó két meghatározó kiadásán, ez volt a Diversions 1994-1996 (2012) és a Dutch Tvashar Plumes (2012), utóbbit a FACT Magazine a Legjobb Brit Albumnak választotta 2013-ban. Az ezt követő évben Lee kiadta legterjedelmesebb lemezeit, a Kuang EP-t (2014) és a KOCH (2014) c. munkákat, amelyek egy érzékeny, szerzői perspektívát mutattak be a klubzene lehetőségeiről és korlátairól. Készített remixet Mount Kimbie, Special Request, Amon Tobin számára.

Lee munkásságára jellemző a komplex sound design, a mély, magával ragadó ritmusok és intim ambient fátylak elbűvölő elegye. Visszatérő toposzai a hallucináció, nosztalgia és az emlékezet, a zaj, a hiperrealitás és a képzeleten túli tartományok, a társadalmi realizmus, a musique concrète és egyfajta folyamatosan mutálódó hardcore hipnózis. A tehetsége, hogy összetett tánczenei struktúrákat érzelmi mélységgel töltsön meg, kiemelt helyet biztosított számára a kortárs elektronikus zene páholyában. Legutóbbi albuma, a Models (2023) Kode9 kiadójánál, a Hyperdub-nál látott napvilágot.

AIWA

AIWA vagyis Nadhazi Lajos élő, improvizatív, tánczenei motívumok repetíciójából felépülő zenéje valahol a kísérleti elektronika határán, az ambient-dub-basszuszenék metszetén helyezkedik el. Minimalista eszközökkel teremt emelkedett hangulatot, kompozícióiban ismétlődő analóg szekvenciák és szaturált dobgépek játsszák a főszerepet. A magyar Farbwechsel kiadót erősíti, emellett több nemzetközi megjelenést is magáénak tudhat a Banlieue Records, Always Human Tapes, videogamemusic, Seagrave és Infinito Audio kiadók gondozásában. Fellépett már a berlini OHM-ban, a prágai Ankali-ban és az NTS Radio egy londoni klubestjén is. Lajos DJ-ként is aktív, elég csak a havi rendszerességű AIWA Program sorozatára gondolni, de olyan tematikus estek rezidenseként is jelen volt az elmúlt tizenöt évben, mint: Nightdrive, Crisis és Street Dreams. Tagja a MA'IWA és Csicskakoporsó formációknak, visszatérő vendége a Transcendent Waves ambient szeásznak. Legújabb lemeze, a Repetitions júliusban jelent meg a Farbwechsel katalógusában.

ASVANY

Asvany (korábban asvanyviz2) 2021-ben bukkant fel a Soundcloud mély bugyraiból, először shum zajzenésszel közös kollaborációban, majd az asvanycore c. saját kiadású albummal. A brain fog (2022) volt az első hivatalos megjelenése a hazai EXILES kiadónál, a kislemezt az Oramics tagja, dogheadsurigeri, Camo & Krooked dnb legendák és a Chinabot szöuli művésze, Arexibo is előszeretettel játszotta. Asvany feltűnt a Telekom Electronic Beats (XPERI22), az 111records (Sync) és az EXILES (Healer) válogatásain. A semmiből kiadott egy EP-t terraforma címmel, amely már világosan kirajzolta egy szorgalmas és alázatos művész fejlődésének határtalan horizontját, magyar népi témákat feldolgozó projektet indított jóbarátjával, SUTA-val (Igric, 2023), mixeket készített az Ola Radio, Radio Benska, Radio Flouka és Lahmacun Radio műsorába. Fellépett már az INOTA, JazzaJ, Tilos Maraton, Kabinet MÚZ, Trafó és HALP fesztivál színpadain. Zenéjét nehéz lenne szavakba önteni, műfajtalan és végletekig érzelmes hibrid klubzene, ambient gabber, breakcore foszlányok népzenébe oltva, váratlan popzenei részletekkel. Asvany játszi könnyedséggel kever zsánereket és hangulatokat, nem túlzás kijelenteni, hogy az egyik legizgalmasabb és legígéretesebb újgenerációs művész Magyarországon.

Helyszín

Magyar Zene Háza

Kiállítás – Koncert – Beavatás A Magyar Zene Háza nem egy hagyományos múzeum vagy koncertterem. Három vállalt feladatán keresztül - múzeum, oktatás és előadóművészet – a látogatók aktív bevonásával hozza közelebb a zenét az érdeklődők számára. Gyermekközpontú szemléletével, zenepedagógiai programkínálatával izgalmas zenei birodalmat teremt. Az összetett zenei kínálatot a Sou Fujimoto japán sztárépítész által tervezett épület három szintje is támogatja. A föld alatti térben egy állandó és egy időszaki kiállító tér átfogó zenetörténeti sétáknak ad helyet. A park szintjén kialakított Koncert- és Előadóterem élőzenei programok, koncertek és workshopok szervezésére ad lehetőséget, míg a tó melletti szabadtéri kerthelyiségben baráti beszélgetések mellett élvezhetjük a szabadtéri színpad koncertjeit, előadásait. Az épület emeleti szintje az elmélyüléshez, a tanuláshoz kínál zenepedagógiai termeket.

Kapcsolódó események