Cyprien Gaillard: Ocean II Ocean
„Gondolj a csendre úgy mint erőszakra, amikor a csend azt jelenti, hogy befagyott tengerré válsz.”¹ – írja az amerikai költő Chen Chen – „...a megfelelő csend akár egy tett is lehet, egy fejsze, ami léket hasít a befagyott tengeren”¹
Lehet-e a csendnek illetékessége? Lehet-e formája a összeomlásnak és a pusztulásnak? Mit fednek el a romok? Mi őrződött meg a múlt megkövesedett felületén? Mi sodródik az óceánokat szennyező kizsákmányolás és visszaélés nyomai között? Mi rejlik a víz felszíne alatt?

Program
Cyprien Gaillard első magyarországi egyéni kiállítása a felszín alá invitálja a nézőket, oda, ahol különböző anyagiságok és érzékenységek ütköznek egymással, legyen az egy Párizs külvárosában található mesterséges tó betonfeneke, az Atlanti-óceán mélysége vagy a szovjet metróállomások mélyen a föld alatt. Gaillard briliánsan kapcsol össze különböző időbeliségeket és tereket, az épített és a természeti környezet elemeit, elfeledett történeteket mindennapi életünk eseményeivel, élőket a korábban élőkkel, és helyezi új megvilágításba jelenünket a múlt töredékein keresztül. Művei magukban hordozzák a fokozatos és elkerülhetetlen összeomlás szépségét. A kiállításban a nyugodt beletörődő és az erőszakos elmúlás ritmusa váltakozik, ebben a ritmusban azonban a jövő visszhangjai is hallhatóak. Vagy ahogy a művész Vladimir Nabokov idézetével utal erre: „A jövő nem más, mint a visszájára fordított múlt.”²
Emelj a füledhez egy kagylót, és meghallod az óceánt. Emelj a füledhez egy ammonitesz fosszíliát, és meghallod az időt.
Cyprien Gaillard számos műfajban alkot, köztük a film, a videó, a fotográfia, az installáció és a performansz műfajában. Filmjeinek magával ragadó audiovizuális nyelve a 18. és 19. századi romantika esztétikai hagyományát idézi, mely a romok, a tomboló természet és a szélsőséges tájak képeiben kereste a magasztosat. Művei azonban a gyarmatosítás, a modernista építészet kudarcba fulladt társadalmi törekvései, valamint a turizmus és a dzsentrifikáció korában a tőke változékonyságának társadalomkritikai elemzésének is tekinthetők. Vagy azon való elmélkedésnek, hogy milyen gyorsan képesek vagyunk elfelejteni azt, hogy végül minden társadalomra a pusztulás vár, és az egyik civilizáció elkerülhetetlenül átadja helyét az azt követőnek.
Cyprien Gaillard (*1980, Párizs) Berlinben és Párizsban él és dolgozik. Egyéni kiállításai többek között az alábbi intézményekben voltak láthatóak: OGR, Torino (2024), Palais de Tokyo & Lafayette Anticipations, Párizs (2022), Fondation LUMA, Arles (2022), Mori Art Museum, Tokió (2021), TANK Shanghai (2019), Accelerator Konsthall, Stockholm (2019), Museum Tinguely, Bázel (2019), K20 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf (2016), Julia Stoschek Gyűjtemény, Düsseldorf (2015), MoMA PS1, New York (2013), Hammer Museum, Los Angeles (2013), Fondazione Nicola Trussardi, Milánó (2012), Schinkel Pavillon, Berlin (2012), Centre Georges Pompidou, Párizs (2011), KW Institute for Contemporary Art, Berlin (2011) és Kunsthalle Basel (2010). Olyan neves intézmények csoportos kiállításain vett részt, mint például a Fondation Beyeler, Bázel (2024), Fondation Carmignac, Porquerolles (2022), Kiasma Kortárs Művészeti Múzeum, Helsinki (2022), Palais de Tokyo, Párizs (2021), Julia Stoschek Gyűjtemény, Berlin (2021), GAMeC, Bergamo (2021), Hamburger Bahnhof, Berlin (2020), az 58. Velencei Biennále (2019), Fondation Vincent van Gogh, Arles (2019), Cleveland Triennále (2018), Gropius Bau, Berlin (2018), Fondation Louis Vuitton, Párizs (2018), ARoS Triennále, Aarhus (2017), The Red Brick Art Museum, Peking (2017), Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, D.C. (2017), Hayward Gallery, London (2016), a 13. Lyoni Biennále (2015), az 54. Velencei Biennále (2011), Gwangju Biennále (2010) és az 5. Berlini Biennále (2008).
Trafó Kortárs Művészetek Háza
A budapesti Trafó Kortárs Művészetek Háza Magyarországon egyedülálló, a nemzetközi kortárs színtérbe beágyazott befogadó hely, ahol a különböző műfajok – színház, tánc, újcirkusz, zene és vizuális művészetek – egyedi és autentikus módon jelennek meg.