Baki Péter kurátori tárlatvezetése Pálfi György gyűjtővel az Americana – Válogatás Pálfi György fotógyűjteményéből című kiállításon
A 19. század végi, szinte egyidejű létrejöttük óta Amerika és a személyautó elválaszthatatlanul összefügg. A gyors innováció korszakában született autó forradalmasította a mozgást, új szabadságot és sebességet biztosítva, míg a fényképezés dinamikus médiumként jelent meg a haladás és az átalakulás megörökítésére. Mindezek mellett Pálfi György fotógyűjteménye reprezentálja az amerikai és az európai fotográfusok szemléletét is az autók és főként a fotográfia közel száznegyven éves változásairól.
Pálfi György az 1990-es évektől foglalkozik műgyűjtéssel. Kezdetben a magyar, később pedig már a nemzetközi műtárgypiacról is bővítette gyűjteményét, mely elsősorban figurális alkotásokat tartalmaz. A Mai Manó Házban bemutatott válogatás szorosan kötődik az amerikai kultúrához – különösen a fotográfia és az autók iránti érdeklődés tükröződik benne.
Baki Péter Balogh Rudolf-díjas fotótörténész, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója, a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója és a MATE Rippl-Rónai Művészeti Intézetének művészeti és tudományos intézetigazgató-helyettese, egyetemi docens. Szakmai tevékenysége és szerkesztői munkáival több mint hetven belföldi és több mint húsz külföldi fotókiállítás kurátora volt, és nevét több mint negyven fotográfiai témájú könyv szerzőjeként vagy társszerzőjeként jegyezzük, emellett különböző szakmai lapokba publikált.

Schedule
A fényképezés és az autó már a késő 19. század óta, szinte egyidejű megjelenésüktől fogva elválaszthatatlanok egymástól. A kiállítás feltárja azokat a kulturális, művészeti, társadalmi, mérnöki és formatervezési szempontokat, amelyek meghatározzák az amerikai életmódot. Jelentős művészek, mint Ed Ruscha, Robert Frank és William Eggleston, O. Winston Link vagy Dennis Hopper az objektív erejét az autós kultúra esztétikájának és szélesebb történeti aspektusainak felfedezésére használták. A kiállított művek együttesen kérdőjelezik meg a művészet és a dokumentáció közötti hagyományos határokat, miközben megörökítik az amerikaiak és autóik közötti dinamikus párbeszédet. Ez a dokumentáció elősegítette egy olyan vizuális identitás kialakulását, amely a modernitás jellegzetes vonásait tükrözi, miközben magában hordozza egy olyan technológiai újítás örökségét, amely világszerte mélyen hatott a társadalomra és a kultúrára.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2025 hivatalos programjának része.
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – május 8.
A résztvevők száma maximum 35 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a tárlatvezetésre szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Hungarian House of Photography - Mai Manó House
Mai Manó House – The Hungarian House of Photographers – operates in a studio-house built at the end of 19th century, for the commission of Mai Manó (1855-1917), Imperial and Royal Court Photographer. This special, eight-story neo-renaissance monument is unique in world architecture: we have no knowledge of any other intact turn-of-the-century studiohouse. In addition, it serves its original goal, the case of photography again. The aim of Mai Manó House is to advance the development of Hungarian photography and raise photography’s national prestige as a distinct form of art. The institution plays a marked role in the cultural life of Budapest and Hungary, while the organization of exhibitions and programs abroad is getting more and more emphasis within its activities. The reputation of justly world-famous Hungarian photographers of the 20th century offers a great opportunity to regain our old status in the world of photography by the introduction of the generations following those great masters