"Kalóz gondoskodás" gyakorlatok // Gyenes Zsófi, Gróf Ferenc: Jégmeanderek
Az idei Túlélési stratégiák workshop sorozatunkban arra hívunk, hogy közösen gondolkodva, közösségi élményekre alapozva teremtsük meg a “kulturális kalóz gondoskodást”, amely inkluzív, elfogadó és más területeken is szolidaritásra sarkallhat. Ebben lesznek segítségünkre a workshopok témáit felvető és a közös gyakorlatokat facilitáló művészek.

Program
A kortárs társadalmak egyik hiánybetegsége a gondoskodásról való lemondás.
A jóléti állam egészségügyi, oktatási, kulturális és szociális feladatait egyre kevésbé látja el, a gondoskodás az egyénre és közvetlen családra hárul. A hiányt az üzleti és civil szektor igyekszik kitölteni, de sokan megfelelő ellátás nélkül maradnak.
Amikor független, alulról szerveződő és megoldásokat hozó projekteket kezdeményeznek civilek vagy aktivisták, vállalva a törvényes keretek áthágását, „kalóz gondoskodásról” (Pirate Care) beszélhetünk. Ezt a kifejezést egy 2019-ben indult nemzetközi kutatási projekt kezdte használni, amelynek célja egy közös, független gondoskodási rendszer létrehozása volt. A projekt többek között olyan kezdeményezéseket ölel fel, amelyek a rendszerszinten tiltott abortusz, a szegregált oktatás, vagy a hajléktalanság büntetése ellen lépnek fel. E segítő gyakorlatokat gyakran nem ismeri el, sőt kriminalizálja vagy üldözi a hivatalos rendszer.
Gyenes Zsófia szín- és textiltervező, valamint Gróf Ferenc képzőművész workshopjának kiindulópontja Maria Mies jéghegy-metaforája. A német szociológus Veronika Bennholdt-Thomsen-nel közösen jegyzett The Subsistence Perspective: Beyond the Globalised Economy (A létfenntartás perspektívája: Túl a globalizált gazdaságon) című könyvét 1999-ben publikálta. Az egyik világhírűvé vált diagramja a kapitalista patriarchátus gazdaságának jéghegy-modelljét ábrázolja: ennek kisebb, látható része a tőke, valamint a munkaszerződéssel szabályozott, legális foglalkoztatás, a bruttó nemzeti jövedelem világa. A nagyobb, "vízfelszín alatti", láthatatlan része azonban mindazon gazdasági folyamatok összessége, amelyek a szabályozatlan és kíméletlen kizsákmányolás áldozatai.
A workshop keretében ezt a láthatatlan többség gazdasági elnyomását bemutató ábrát dolgozzuk fel, a mindenkori adminisztráció egyik kedvelt sokszorosító grafikai eszközével, bélyegzőkkel. A műhelymunka lehetőséget teremt arra, hogy a résztvevőkkel közösen gondoljuk tovább Maria Mies ökofeminista kritikáját és annak emancipációs lehetőségeit. Pecsétek és nyomódúcok segítségével készítünk textil- és papíralapú grafikai munkákat, reflektálva a jéghegy-metafora által felvetett kérdésekre.
Gyenes Zsófia (1977, Budapest) textiltervező és képzőművész. Tanulmányait Budapesten és Párizsban végezte, az ENSAD (Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs) textil szakán 2004-ben diplomázott. Majdnem húsz év divat, lakberendezés és autóipar területén végzett textiltervezői munka után 2022-ben kezdett önálló művészeti praxist.
Gróf Ferenc (1972, Pécs) a Société Réaliste csoport alapító tagjaként nyelvi és tipográfiai elemekből, statisztikákból, kartográfiai jelekből hozott létre különös művészeti nyelvet a társadalmi folyamatok vizsgálatára, a múlt és a jelen összefüggéseinek felmutatására. A csoport felbomlását követően a látásmód és a szemlélet megmaradt, munkái a tervezőgrafika és a térbeliség keresztmetszetében álló ideológiai lenyomatokkal foglalkoznak.
Práter 63 // Lehetőségek tere
A Lehetőségek tere egy kulturális – oktatási program és közösségi tér, ami fiataloknak és fiatal felnőtteknek (16-35 évesek) nyújt lehetőséget képzések és projektek formájában a kritikai gondolkodás és párbeszéd közös gyakorlására, találkozásra, élményalapú tanulásra és alkotásra.