A kiállító művész tárlatvezetése az Eleanor Macnair: Újrateremtett pillanatok – A fotótörténet gyurmaikonjai című kiállításon
„A tárlatvezetésen elmesélem, miért indult és hogyan fejlődött a projekt, valamint a bepillantást nyújtok a modellek elkészítésének folyamatába és gyakorlati kihívásaiba. Megosztom több eredeti fénykép történetét is, amik a fotótörténet kiemelkedő alkotásai. Szó lesz a kiállításon szereplő többi alkotással való kapcsolatukról, valamint arról, hogy miért fontos, hogy lelassítsunk a fényképek nézegetésénél és átgondolásánál.” – Eleanor Macnair
A tárlatvezetés angol nyelven zajlik, melyhez magyar nyelvű tolmácsolást biztosítunk.
Eleanor Macnair, az Egyesült Királyságban élő művész 2013-ban kezdte el újraalkotni a fényképeket Play-Doh-ban. A projekt kísérletként indult, válaszul arra, hogy a digitális korszak hogyan változtatta meg a fényképek megtekintésének és elérésének módját. A projekt népszerűvé vált a közösségi médiában, majd két könyvben is megjelent, és széles körben kiállították.

Program
Macnair művészetének középpontjában a fényképek újraértelmezése áll, ám egy meglepő csavarral: ikonikus fotókat rekonstruál Play-Doh gyurmával. Munkái egyszerre reflektálnak a vizuális kultúra ikonográfiájára és a hétköznapi anyagok erejére, miközben megkérdőjelezik a fotográfia autentikusságát. A transzformáció nemcsak játékos, hanem mély gondolati rétegekkel is gazdagított, hiszen azt is bemutatja, hogyan képes a művészet meghaladni hagyományos kereteit. Ezek az átalakított művek játékos párbeszédet folytatnak a művészeti hagyományokkal, de a nézőt is bevonják a fotográfiai narratívák újraértelmezésébe. Munkái nem csupán a technika és a látásmód kreatív újraértelmezéséről szólnak, hanem egy szélesebb társadalmi párbeszéd részei is. A művek által felvetett kérdés: mit jelent a másolás és az újraalkotás a digitális korban?
Ezen a kiállításon a látogatók egyfajta fotótörténeti időutazást is tehetnek, hiszen a tárlat kronológiai sorrendben követi a gyurmafotók eredeti képeinek keletkezési idejét, így az közel 120 évet ölel fel a fotográfia 186 éves történetéből.
A kiállítás a Budapest FotóFesztivál 2025 hivatalos programjának része.
A korlátozott férőhely miatt az eseményen való részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a programra az [email protected] e-mail címen lehet, a tárgy rovatba kérjük beírni: Tárlatvezetés – április 23.
A résztvevők száma maximum 25 fő.
A tárlatvezetésen a regisztrált látogatók a kiállításra szóló, elővételben vagy aznap váltott kedvezményes vagy teljes árú (diák, nyugdíjas vagy felnőtt) belépőjeggyel, valamint a programokra szóló kiegészítőjeggyel együtt vehetnek részt.
Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház
A nyolcszintes épület 1894-ben készült el, Mai Manó fotográfus megrendelésére. 1931-ben a fényképész fiától megvásárolta Rozsnyai Sándor zeneszerző és felesége Rozsnyai (született Senger) Mici, művésznevén „Miss Arizona”. Ők építették az addig üres udvarba a három szintes Arizona mulatót. Ez 1944-ig működött, amikor is a tulajdonosokat elhurcolták. A háború után az épület a legkülönfélébb célokat szolgálta, iskola, bemutatóterem volt, majd a Magyar Autóklub budapesti szervezete használta 30 éven át. A Magyar Fotográfiai Alapítvány 1996-tól kezdve tudta kivásárolni a bérleti jogokat a bent lakó bérlőktől. A félemeleti Mai Manó Galéria 1995-ben, a Magyar Fotográfusok Háza az I. és II. emeleten 1999. március 18-án nyílt meg benne. (Megnyitotta Nádas Péter író.)