Gecser Lujza Textil/Képek
Gecser Lujza (1943-1988) a magyar kísérleti textilművészet egyik legeredetibb képviselője. 1964 és 1968 között, a gyapjúipari érdekeltségű Hazai Fésűsfonó és Szövőgyár ösztöndíjasaként végezte el az Iparművészeti Főiskolát szövöttanyag-tervezőként. A textilművészetet érintő intézményi reform egybeesett pályájának kezdeteivel: a textilművészet emancipációját elindító Textil/falikép’68 című kiállítást éppen diplomázásának évében mutatta be az Ernst Múzeum.

Program
Gecser az ennek nyomán kibontakozó textiles megújulás második generációjának egyik főszereplőjévé vált. Számos nagyszabású hazai és nemzetközi textilművészeti kiállítás mellett a szombathelyi textilbiennálé-hálózat rendszeres kiállítója, illetve a Velemi Textilművészeti Alkotóműhely (1975-1983) egyik legállandóbb résztvevője volt: csupán néhány alkalommal nem működött közre az évi hathetes alkotómunkát biztosító kísérleti textilműhely munkájában. Gecser számára ráadásul a velemi műhely kiemelkedő jelentőségű, hiszen pályájának sarokpontjai rendszerint a Vas megyei alkotótelepen eltöltött időhöz, az ott lehetővé tett kísérletezés eredményeihez kötődnek. Gecser munkássága egyben az egyik legradikálisabb is a kísérleti textil képviselőié között. Véglegesen szakítva a fal síkjához kötődő hagyományos textilformákkal, amelyek az ő indulását is meghatározták, a hazai tértextil klasszikusait hozta létre a hetvenes évek derekán. Mindeközben szünet nélkül kutatta a textilt alkotó szál, az anyagszerkezet természetét és különféle új anyagok textilként való felhasználásának lehetőségeit. Ez a kitartó kutatómunka szintén szinkronban állt a textilművészet és textilt használó képzőművészet figyelmét akkoriban meghatározó, a történeti avantgárdig visszavezethető érdeklődéssel, amely új terminus, a fiber art („szálművészet”) bevezetéséhez vezetett. Gecser – olyan pályatársaihoz hasonlóan, mint Bajkó Anikó, Farkas Gabriella, Gink Judit, Gulyás Kati, Lovas Ilona, Kelecsényi Csilla – a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójára bejárta a konceptuális művészet különböző módozataiig, a textil alkalmazott gyökereitől való teljes elszakadásig és az autonóm képzőművészeti gondolkodásig vezető hosszú utat, amelyben nagy szerepet játszottak az új médiumok, különösen a kísérleti film, az environment és az installáció.
Gecser pályájának kezdetén hagyományos gobelinnel, illetve csomózásos makramé technikával foglalkozott. Kedvelt anyaga volt a szizál, és nagy hatással volt rá a népművészet, illetve a prekolumbián művészet, párhuzamba állíthatóan észak-amerikai kollégáinak és kortársainak érdeklődésével. 1976-ban nyerte meg a IV. Szombathelyi Fal- és Tértextil Biennálét a Hidak című művével, amely a hazai tértextil egyik első és nagyszabású, kiérlelt példája, és az előző évben a velemi alkotóműhelyben készítette. A tértextil a megbízásos munkáiban is újító formában jelent meg: ilyen volt az egykori Szovjet Kultúra Házának vendéglőjébe, a Bajkálba készített alkotása (1973), vagy a Petőfi utcai Koktélbár textilberendezése (1976), illetve nyomát találni a díszletterveiben, köztük a Bartók Gyermekszínház részére kötélkonstrukciókból létrehozott kulisszában is (1973-74). 1972-ben ennek az iránynak a kezdeteit jelölték ki az említett makramé technikával készült Zigóta, 1974-ben pedig a Két perc című művek. 1976-ban a gipsszel merevített szállal (szizálkötegekkel) végzett kísérletei, illetve a műgyanta hasonló használata a műanyaggal való elmélyült vizsgálatokhoz vezetett. Ehhez a Tiszai Vegyi Kombinátban eltöltött időszak segítette hozzá, amely során igénybe vehette az üzem infrastruktúráját az 1978-ban a kőszegi Zwingerben rendezett egyéni kiállítására készülve. A Bauhaus – elsősorban Anni Albers – műhelygyakorlatát felidéző anyagkísérletek nevében a különböző fóliákkal, celofánnal, alufóliával, átlátszó anyagokkal, klottal és ezüst szórófestékkel való munka innentől alapvető maradt a műveiben. 1979-ben a korábbi műanyagműveiről készült, egymásra vetített diái vizuális hatásának felfedezése vezette tovább az út az átlátszó-átlátszatlan anyagokból létrehozott térépítményekre vetített filmet alkalmazó művekhez, amilyeneket a Textil–textil nélkül című tárlaton, illetve a budaörsi Jókai Művelődési Házban rendezett önálló kiállításán láthatott a közönség. Ezekre az irányokra alapozva, illetve tükröket használva építette fel Velemben a szakirodalomban rendszerint Schaár Erzsébet Utca című alkotásával párhuzamba állított nagyszabású environmentet, amit 1984-ben a Műcsarnokban rendezett egyéni kiállításán megismételt. Szirtes András filmrendezővel közösen a velemi environmentről az avantgárd filmművészet hőskorát, illetve Moholy-Nagy László Fény-tér modulátorát idéző kísérleti filmet készített (Tükör-tükröződések, 1981-82). A film mint hagyományos textiles technika (szövés) alapanyaga is foglalkoztatta a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján. Kezdetben saját grafikáiról készült reprodukciók felvágásával és újraszövésével készített „gobelint”. A következő lépésben negatív csíkokat használt és e „szőttest” felvetőcsíkokkal együtt le is exponálta, majd a fotószövés különböző további lehetőségeivel, illetve a fotó és a celluloidszalag további, a szövésben és a szövött anyagban érvényre juttatható lehetőségeivel kísérletezett, egyre erőteljesebben használva a „process art” formanyelvét. 1983-ban újra a hagyományos textilalapanyag kezdte foglalkoztatni, és annak a pop art és a koncept különféle szűrőin és transzferein átcsurgatott, a korábbi merevítési eljárások tanulságait felhasználó szobrászati megformálása. Ezek a gótika és a barokk művészet hatásáról leválaszthatatlan drapériatanulmányok az emberi (leginkább a női) test héjformái.
Gecser hazai és nemzetközi kiállítások gyakori, széles körben aktív kiállítója volt. Az említetteken kívül részt vett a „gondolattextil” olyan további meghatározó kiállításain, mint a Fotó-textil? (1982) vagy a Textil a textil után (1978/79). Szilvitzky Margit és Attalai Gábor mellett önálló termekben volt lehetősége bemutatkozni a helsinki Amos Anderson Múzeum csoportos magyar textilkiállításán (1977). Szerepelt a łódźi textiltriennálén több ízben, a nagy textiles szemléken Lipcsében (1976), Varsóban (1976), Aalborgban (1977), Linzben (1981), vagy a kasseli documenta kísérőeseményeként rendezett Anyagváltás (1982), illetve az összefoglaló szándékú Eleven textil (1988) című kiállításokon.
Az acb Galéria az utóbbi években kiemelt figyelemmel tekint a magyar kísérleti textilre, annak eredményeire és a neoavantgárd/posztavantgárd kánon kontextusában betöltött szerepére. Gecser Lujza az acb tereihez kötődő első, és a művész hagyatékából válogatott kiállítása ebbe a sorba illeszkedik. Az acb Attachmentben rendezett tárlat Gecser pályájának kezdeteire koncentrál, arra az időszakra, amelyből a radikális kísérletező alkotó munkássága kiindult. Számos kiállított alkotás az alkotói pálya legelejéről való. A papíralapú művek anyagkollázsok, amelyek a Gecser számára meghatározó rajz/grafika és a textiltervezés találkozásának formáit vonultatják fel. A monotípia-kollázsok, stilizált és egyénivé tett népművészeti motívumok, anyagminták egyszerre autonóm művek és alkalmazott alkotások, de a kísérleti jelleg már ezeken a páratlan színkombinációkat, harmóniákat beépítő műveken is látványos. A kiállításon szerepel továbbá egy korai Gecser-gobelin és olyan további szizálművek, amelyek még a hagyományos falikárpit jegyében, illetve az onnan a térbe való elrugaszkodásnak a jegyeit mutatják. A Vörös imaszőnyeg Gecsernek a prekolumbián művészet, illetve az ázsiai kézművesség iránti érdeklődését visszhangozzák, a kisebb méretű szizálművek pedig egyrészt a térbe kiterjesztett makramé technika első lépéseit, másrészt a textilben rejlő „játékosságot”, a hagyományos „craft” antropologizáló felfogásának lenyomatát őrzik. Előreutalva ugyanakkor a hetvenes évek érett experimentális műveire, illetve a hetvenes és a nyolcvanas évek fordulóján az alkotó pályáján jelentkező mediális határátlépés és expanzió jelentőségére – a film irányába tett lépésekre –, a kiállításon szerepel a tükör-labirintusról készült, fent említett film is.
acb Galéria
Az acb Galéria 2003-ban jött létre Budapesten, az elmúlt két évtized során a magyar és kelet-európai művészeti piac meghatározó szereplőjévé fejlődött. Kezdetben olyan magyar és nemzetközi, feltörekvő és középgenerációs neokonceptuális művészeket képviselt, akik a keleti blokk 1990-es politikai változásait követően váltak aktívvá. Azóta a galéria bővítette az érdeklődési körét: jelenleg számos, az 1960-as és 1970-es évek magyar művészettörténetében jelentős neoavantgárd alkotó tartozik a galériához, valamint a már meglévő művészkör mellett a legfiatalabb generáció tagjai is a képviselve vannak. Az acb 2022 ősze óta három kiállítótérrel rendelkezik: a fő kiállítótér az acb Galériában található, az acb Attachment projectspace-ként működik, az acb Plus pedig nagyobb önálló és csoportos tárlatokat mutat be. A galéria kutatással és könyvkiadással foglalkozó részlege a 2015-ben alapított acb ResearchLab, amely korábban gyakran periférikusnak kezelt magyarországi neoavantgárd és posztavantgárd életművek és művészeti jelenségek bemutatásával és publikálásával foglalkozik. A galéria fontos szerepet játszik a globális művészeti piacon, aktívan képviseli művészeit hazai és nemzetközi szinten, illetve olyan művészeti vásárokon vesz részt, mint például az Art Basel in Basel és az Art Basel Miami Beach, a Frieze Masters London vagy az ARCO Madrid.